Pekná píčovina...
Keďže fyzikálne zákony vysvetľujú všetky chemické zákony, tak nemôžu byť vedľa seba, chémia zase vysvetľuje biológiu, tá zas medicínu a spolu dokopy sú základom pre farmáciu, blabla...
Čo sa týka matematiky, tak tam by som ju dal vedľa fyziky, kde nutno povedať, že historicky fyzici používali matematiku na formálnej úrovni o mnoho skôr ako matematici boli vôbec schopní dokázať, že to funguje, napr. Newton a jeho ducerencialny a integrálny počet l, čím mimochodom vyriešil úlohu, ktorú nevedeli spočítať matematici od starého Grécka(obsah plochy pod ľubovoľnou krivkou), ďalej napr. celá kvantová mechanika, kde Heisenberg prišiel s kvantovými číslami a až von Neumann ukázal ako to celé súvisí s Hilbertovými priestormi a teóriou neobmedzených operátorov na nich, ďalej napr. stochastické diferenciálne rovnice - Brownov pohyb (Einstein), alebo integrály cez nekonečne rozmerné priestory - Feynman vs Wienner,...
Atď, atď...
@Kolotočiar Edo:
Matematika je pre vedcov nástroj, niečo ako kladivo pre stolára, murára,... Hlbší základ tam nie je... Síce Pythagoras utopil svojho žiaka pretože dokázal, že existujú iracionálne čísla, ale od tej doby sme niekde inde, než vysvetliť svet z matematickej peknej formulky, ako mal on, že všetko je založené na racionálnych číslach...
Správna postupnosť pri výpočte nemá ziadnu spojitost s filozofiou. Už vidím, ako absolvent filozofie bude počítať pomocou goniometrických rovníc straty na vedení vysokého napätia. :D ja, ako absolvent VŠ elektrotechnickej, detto elektrotechnickej priemyslovky, sme absolútne nemali žiadny filozofický odbor, ktorý by nám "pomáhal" riešiť zložité výpočty v obvodoch. Elektrochemia áno, fyzika materiálov, áno..ale filozofia? Prosím ťa, filozofia bola možno dôležitá pred 200 , 500, 1000, rokmi, keď sa "vyrábali" prvé zákony a právo pre modernú spoločnosť. Možno keď sa riešila lekárska etika atď. Ale v dnešnej vede a technike? Nebuď smiešny. Filozofia , ako hlavný predmet semestra nie je na žiadnej technickej detto prírodovedeckej fakulte.
A ešte mi povedz, čo má s filozofiou spoločné aplikovanie správnych postupov a metód? To by si mohol programovanie a celú informatiku zaniesť pod správu filozofie. To, čo si spomínal, sa volá logika
EDO, nie som v týchto veciach príliš doma. Ale tuším metodológia patrí pod filozofiu.
Filozofia ne je hlavný predmet na technike, ale asi aj metódy výučby (akejkoľvek) tak trošku spadajú pod metodológiu.
Necítim sa silný v kramflekoch na pokračovanie tejto debaty, len niekde z rychlíka som zachytil, že na to, aby si utriedil, kategorizoval a neviem-čo-ešte informácie v akomkoľvek vednom odbore, potrebuješ minimálne tú metodiku, metodológiu, ktorá spadá pod filozofiu.
Bolo mi jasné, že sa k filozofii skôr či neskôr vrátiš, tak mám pre teba pripravenú otázku. Pred pár mesiacmi viac ako 600 akademikov podpísalo otvorený kritický list Ficovi. Prečo ho podpísali v drvivej väčšine akademici z tebou zaznávaných humanitných oborov? Matematikov, fyzikov, chemikov, biológov je tam tak do 50. Čím to je, že absolventi pre teba najdôležitejších odvetví, bez ktorých sa civilizácia nepohne, sa nepridali? https://www.scr...tari#from_embed
Jo, a samozrejme teológovia budú tvrdiť niečo v tom zmysle, že jedine kresťanská teológia dovolila metodologicky bádať a zhromažďovať informácie v takýchto bezbožných oblastiach, akými sú množiny a podobné veci, a preto stojí ešte nad filozofiou.
Len tak, postupom času sa veľa odborov od filozofie oddelilo, takže jej dôležitosť zoslabla. A ja súhlasím, že netreba toľko absolventov tohto odboru, ako máme. Ale to je zlým nastavením (čím viac študentov, tým viac peňazí) a zlým vnímaním spoločnosti (hlavne že mám titul). Na druhej strane veda podľa mňa nie len čistú vedu štýlom "viem - urobím", ale trochu aj tej filozofie v zmysle, či "viem - mám urobiť?"
Tak napríklad, aj biomedicína patrí pod elektrotechniku. Takže aj metodika môže patriť pod filozofiu. Poviem ti len tak. Pred niekoľkými storočiami, tisícročiami bola filozofia, ako taká dôležitá pre vývoj a smerovanie spoločnosti. To nikomu neberiem. Ale dnes je 21 storočie. Iná doba, iná situácia. Možno za ďalších 500 rokov sa to všetko zrúti a znovu budeme objavovať čaro geometrie a diferenciálnych rovníc. Napríklad, skúsenosti si otvoriť akúkoľvek webovú stránku filozofických fakúlt a nájdi si tam sekciu "uplatnenie absolventov". Minimálne polovica sú z nich zamestnania, kde ti stačí maturita, cudzí jazyk a dobrý pravopis v rodnom jazyku
Asi by sme sa potom mali najskôr zjednotiť na tom, čo si pod filozofiou predstavujeme :-)
Zdá sa, že význam metodológie chápeme obaja, bez ohľadu na to, kam metodológia patrí.
Filozofická fakulta a jej absolventi... poviem to takto. Základom každého počítača je procesor a od neho odvodený assembler. Bez mikrojazyka napáleného v čipe procesora a bez schopnosti CPU vykonávať základné inštrukcie v assembleri by nefungovala výpočtová technika.
No a skús sa dnes zamestnať, ak poznáš iba assembler. Nezamestnáš sa.
AP, do tejto chvíle som si myslel, že tých 600 ľudí bolo psychiatrov, prípadne niekto, z iných lekárskych odborov. Títo ľudia môžu mať titulov koľko chcú, ale v praktickom živote sú nepoužiteľní a jediné, čo ich zamestnáva, je štát. V súkromnom sektore by vyhoreli ako sviečka. Tým samozrejme netvrdím, že nemajú žiadne vedomosti. Majú, ale otázkou zostáva, v akej miere použiteľné pre spoločnosť.
To bol iný list, tento bol ešte pred psychológmi, bol to list premiérovi, ktorý napísali všeobecne akademici z univerzít.
Názor ti neberiem, ale mi vysvetli, prečo sa akademici so zameraním na prírodné vedy nezapojili vo väčšej miere do tejto aktivity proti vláde ničiacej celý štát?
AP, to sa musíš opýtať ich. Žeby im štát nesiahal na ich "živobytie"? Keby som bol v riadení štátu ja, a nastala by situácia (čisto teoreticky), že musím zrušiť nejaké VŠ. Asi by som logicky išiel po pseudo odboroch, akými určite sú: rôzna masmediálne komunikácia, sociológia a sami filozofia
LT, ďalší nepraktický a ťažko zamestnateľný odbor pre absolventov. To máš ako so športovcami. Máš 1000 futbalistov, ale iba 5 z nich bude hrať prvú ligu a bude sa tým profesionálne živiť.
Nepozeraj na šport len ako profesionálnu a komerčnú záležitosť. Malo by to byť hlavne o zábave a pohybe.
Na Slovensku je to so športovými školami ako s katedrou Egyptológie niekde v anglicku. Absolvent Egyptológie má najlepšiu kariéru v obore, ak sa zamestná na katedre Egyptológie.
Podobne absolvent športovej školy má najlepšie a najčastejšie uplatnenie v obore ako tréner/učiteľ na športovej škole. :-)
S tým s tebou súhlasím. Ale vieš, vyštudovať niečo, nezamestnat sa s tým, ale venovať sa tomu ako koníčku, ok, beriem. Ale potom nech nenatŕča ruky, že daj.
Pozri. Poviem ti to takto. V mojej rodine, až do pradedka ( som zisťoval), mali všetci ukončené technické, resp . Prírodovedné školy ( lesné hospodárstvo a mechanizácia, geodézia a kartografia, mechanik koľajových vozidiel, geológ, elektrotechnik, stavbár atď.) a nikdy nemali problém sa zamestnať a tým pádom slušne žiť. Každý z členov mojej rodiny si svojím spôsobom musel prejsť tvrdým štúdiom matematiky a fyziky. Takže sa nečuduj že mňa nejaké pseudo odbory irituju celý život.
:-) Napadol mi ešte jeden super študijný program. Dávno, možno pred 20timi rokmi, som niekde čítal, ako vláda USA vyčlenila nejaké peniaze pre vzdelávanie pôvodných obyvateľov, teda pre Indiánov. Napamätám detaily, ale jeden zo študijných oborov (alebo diplomovka?) bol v zmysle (malo to samozrejme pekne znejúci názov, ktorý si taktiež nepamätám), jednoducho to bolo o tom, o rozpracovaní postupov, ako z vlády USA dostať čo najviac peňazí na takéto študijné programy.
LT, istú dobu, keď medzi naším špecifickým etnikom bola rozšírená migrácia do UK, alebo iných západných krajín, tak vždy mali medzi sebou človeka, ktorý sa perfektne vyznal v sociálnych zákonoch tej ktorej krajiny. Sami, za účelom poskytnutia rôznych dávok. A keď im tie dávky schválili, tak z nich museli povinné časť odvádzať tým konkrétnym ľuďom, či im tie dávky pomohli vybaviť.
Pekná píčovina...
Keďže fyzikálne zákony vysvetľujú všetky chemické zákony, tak nemôžu byť vedľa seba, chémia zase vysvetľuje biológiu, tá zas medicínu a spolu dokopy sú základom pre farmáciu, blabla...
Čo sa týka matematiky, tak tam by som ju dal vedľa fyziky, kde nutno povedať, že historicky fyzici používali matematiku na formálnej úrovni o mnoho skôr ako matematici boli vôbec schopní dokázať, že to funguje, napr. Newton a jeho ducerencialny a integrálny počet l, čím mimochodom vyriešil úlohu, ktorú nevedeli spočítať matematici od starého Grécka(obsah plochy pod ľubovoľnou krivkou), ďalej napr. celá kvantová mechanika, kde Heisenberg prišiel s kvantovými číslami a až von Neumann ukázal ako to celé súvisí s Hilbertovými priestormi a teóriou neobmedzených operátorov na nich, ďalej napr. stochastické diferenciálne rovnice - Brownov pohyb (Einstein), alebo integrály cez nekonečne rozmerné priestory - Feynman vs Wienner,...
Atď, atď...
Zmier sa s tým.. matematika je základ všetkých prírodných a technických vied.
Sheldon Cooper s tebou nesúhlasí. :D
Dal by som tam ešte teológiu, ako parazituje na všetkých vedách.
Sheldon Cooper v civilnom živote neurobil skúšku z meteorológie..
@Kolotočiar Edo:
Matematika je pre vedcov nástroj, niečo ako kladivo pre stolára, murára,... Hlbší základ tam nie je... Síce Pythagoras utopil svojho žiaka pretože dokázal, že existujú iracionálne čísla, ale od tej doby sme niekde inde, než vysvetliť svet z matematickej peknej formulky, ako mal on, že všetko je založené na racionálnych číslach...
Edo ma pravdu avsak richard feynman povedal ze porovnavat matematiku s fyzikou je ako porovnavat masturbaciu so sexom. Alebo tak nejako
nad tým všetkým je filozofia
Tak to chcem vidieť, ako filozofickou úvahou vypocitas nosnosť mostných pilierov :D
Edo, nevyriešiš nosnosť bez použitia správnych postupov a metód.
A metodológia je súčasť filozofie. Bez správnych metodík by si nedokázal overiť výpočty, verifikovať výpočty, testovať hypotézy, etc, etc.
Správna postupnosť pri výpočte nemá ziadnu spojitost s filozofiou. Už vidím, ako absolvent filozofie bude počítať pomocou goniometrických rovníc straty na vedení vysokého napätia. :D ja, ako absolvent VŠ elektrotechnickej, detto elektrotechnickej priemyslovky, sme absolútne nemali žiadny filozofický odbor, ktorý by nám "pomáhal" riešiť zložité výpočty v obvodoch. Elektrochemia áno, fyzika materiálov, áno..ale filozofia? Prosím ťa, filozofia bola možno dôležitá pred 200 , 500, 1000, rokmi, keď sa "vyrábali" prvé zákony a právo pre modernú spoločnosť. Možno keď sa riešila lekárska etika atď. Ale v dnešnej vede a technike? Nebuď smiešny. Filozofia , ako hlavný predmet semestra nie je na žiadnej technickej detto prírodovedeckej fakulte.
A ešte mi povedz, čo má s filozofiou spoločné aplikovanie správnych postupov a metód? To by si mohol programovanie a celú informatiku zaniesť pod správu filozofie. To, čo si spomínal, sa volá logika
EDO, nie som v týchto veciach príliš doma. Ale tuším metodológia patrí pod filozofiu.
Filozofia ne je hlavný predmet na technike, ale asi aj metódy výučby (akejkoľvek) tak trošku spadajú pod metodológiu.
Necítim sa silný v kramflekoch na pokračovanie tejto debaty, len niekde z rychlíka som zachytil, že na to, aby si utriedil, kategorizoval a neviem-čo-ešte informácie v akomkoľvek vednom odbore, potrebuješ minimálne tú metodiku, metodológiu, ktorá spadá pod filozofiu.
Možeš do mňa búšiť, neviem to dobre obhájiť.
Bolo mi jasné, že sa k filozofii skôr či neskôr vrátiš, tak mám pre teba pripravenú otázku. Pred pár mesiacmi viac ako 600 akademikov podpísalo otvorený kritický list Ficovi. Prečo ho podpísali v drvivej väčšine akademici z tebou zaznávaných humanitných oborov? Matematikov, fyzikov, chemikov, biológov je tam tak do 50. Čím to je, že absolventi pre teba najdôležitejších odvetví, bez ktorých sa civilizácia nepohne, sa nepridali?
https://www.scr...tari#from_embed
Jo, a samozrejme teológovia budú tvrdiť niečo v tom zmysle, že jedine kresťanská teológia dovolila metodologicky bádať a zhromažďovať informácie v takýchto bezbožných oblastiach, akými sú množiny a podobné veci, a preto stojí ešte nad filozofiou.
Len tak, postupom času sa veľa odborov od filozofie oddelilo, takže jej dôležitosť zoslabla. A ja súhlasím, že netreba toľko absolventov tohto odboru, ako máme. Ale to je zlým nastavením (čím viac študentov, tým viac peňazí) a zlým vnímaním spoločnosti (hlavne že mám titul). Na druhej strane veda podľa mňa nie len čistú vedu štýlom "viem - urobím", ale trochu aj tej filozofie v zmysle, či "viem - mám urobiť?"
Tak napríklad, aj biomedicína patrí pod elektrotechniku. Takže aj metodika môže patriť pod filozofiu. Poviem ti len tak. Pred niekoľkými storočiami, tisícročiami bola filozofia, ako taká dôležitá pre vývoj a smerovanie spoločnosti. To nikomu neberiem. Ale dnes je 21 storočie. Iná doba, iná situácia. Možno za ďalších 500 rokov sa to všetko zrúti a znovu budeme objavovať čaro geometrie a diferenciálnych rovníc. Napríklad, skúsenosti si otvoriť akúkoľvek webovú stránku filozofických fakúlt a nájdi si tam sekciu "uplatnenie absolventov". Minimálne polovica sú z nich zamestnania, kde ti stačí maturita, cudzí jazyk a dobrý pravopis v rodnom jazyku
Asi by sme sa potom mali najskôr zjednotiť na tom, čo si pod filozofiou predstavujeme :-)
Zdá sa, že význam metodológie chápeme obaja, bez ohľadu na to, kam metodológia patrí.
Filozofická fakulta a jej absolventi... poviem to takto. Základom každého počítača je procesor a od neho odvodený assembler. Bez mikrojazyka napáleného v čipe procesora a bez schopnosti CPU vykonávať základné inštrukcie v assembleri by nefungovala výpočtová technika.
No a skús sa dnes zamestnať, ak poznáš iba assembler. Nezamestnáš sa.
AP, do tejto chvíle som si myslel, že tých 600 ľudí bolo psychiatrov, prípadne niekto, z iných lekárskych odborov. Títo ľudia môžu mať titulov koľko chcú, ale v praktickom živote sú nepoužiteľní a jediné, čo ich zamestnáva, je štát. V súkromnom sektore by vyhoreli ako sviečka. Tým samozrejme netvrdím, že nemajú žiadne vedomosti. Majú, ale otázkou zostáva, v akej miere použiteľné pre spoločnosť.
To bol iný list, tento bol ešte pred psychológmi, bol to list premiérovi, ktorý napísali všeobecne akademici z univerzít.
Názor ti neberiem, ale mi vysvetli, prečo sa akademici so zameraním na prírodné vedy nezapojili vo väčšej miere do tejto aktivity proti vláde ničiacej celý štát?
LT, to máš pravdu. A ako odpoveď by mohla slúžiť nejaká stránka FF a jej ponúkaných pseudo odborov a ich následné uplatnenie v praktickom živote.
AP, to sa musíš opýtať ich. Žeby im štát nesiahal na ich "živobytie"? Keby som bol v riadení štátu ja, a nastala by situácia (čisto teoreticky), že musím zrušiť nejaké VŠ. Asi by som logicky išiel po pseudo odboroch, akými určite sú: rôzna masmediálne komunikácia, sociológia a sami filozofia
EDO, mňa zaujala Fakulta umení na Technickej Univerzite Košice.
https://tuke.sk/sk/fakulta-umeni-2
LT, ďalší nepraktický a ťažko zamestnateľný odbor pre absolventov. To máš ako so športovcami. Máš 1000 futbalistov, ale iba 5 z nich bude hrať prvú ligu a bude sa tým profesionálne živiť.
Nepozeraj na šport len ako profesionálnu a komerčnú záležitosť. Malo by to byť hlavne o zábave a pohybe.
Na Slovensku je to so športovými školami ako s katedrou Egyptológie niekde v anglicku. Absolvent Egyptológie má najlepšiu kariéru v obore, ak sa zamestná na katedre Egyptológie.
Podobne absolvent športovej školy má najlepšie a najčastejšie uplatnenie v obore ako tréner/učiteľ na športovej škole. :-)
S tým s tebou súhlasím. Ale vieš, vyštudovať niečo, nezamestnat sa s tým, ale venovať sa tomu ako koníčku, ok, beriem. Ale potom nech nenatŕča ruky, že daj.
Pozri. Poviem ti to takto. V mojej rodine, až do pradedka ( som zisťoval), mali všetci ukončené technické, resp . Prírodovedné školy ( lesné hospodárstvo a mechanizácia, geodézia a kartografia, mechanik koľajových vozidiel, geológ, elektrotechnik, stavbár atď.) a nikdy nemali problém sa zamestnať a tým pádom slušne žiť. Každý z členov mojej rodiny si svojím spôsobom musel prejsť tvrdým štúdiom matematiky a fyziky. Takže sa nečuduj že mňa nejaké pseudo odbory irituju celý život.
:-) Napadol mi ešte jeden super študijný program. Dávno, možno pred 20timi rokmi, som niekde čítal, ako vláda USA vyčlenila nejaké peniaze pre vzdelávanie pôvodných obyvateľov, teda pre Indiánov. Napamätám detaily, ale jeden zo študijných oborov (alebo diplomovka?) bol v zmysle (malo to samozrejme pekne znejúci názov, ktorý si taktiež nepamätám), jednoducho to bolo o tom, o rozpracovaní postupov, ako z vlády USA dostať čo najviac peňazí na takéto študijné programy.
LT, istú dobu, keď medzi naším špecifickým etnikom bola rozšírená migrácia do UK, alebo iných západných krajín, tak vždy mali medzi sebou človeka, ktorý sa perfektne vyznal v sociálnych zákonoch tej ktorej krajiny. Sami, za účelom poskytnutia rôznych dávok. A keď im tie dávky schválili, tak z nich museli povinné časť odvádzať tým konkrétnym ľuďom, či im tie dávky pomohli vybaviť.
Zasraný autocorect